Alevi inanç sistemi, ocaklar üzerine kurulu Pir-Mürşit-Talip ilişkisi üzerine
şekillenmiş kurumsal bir yapı olarak karşımıza çıkmaktadır. Söz konusu yapı
tarihî Horasan bölgesinden Balkanlara kadar uzanan geniş bir coğrafyayı
kapsamaktadır. Böylesine geniş bir coğrafyayı kapsayan inanç gerek tarihsel
gerekse kültürel bakımdan birçok kültür ile alışveriş içinde bulunarak kendi
içerisinde bir öz oluşturmuştur. Bu bakımdan söz konusu inancın temel yapısını
anlamak inancın gövdesini oluşturan ocak ritüellerini incelemekle mümkündür.
Ocak ritüellerinden kastedilen husus, Alevi ocağına bağlı başta cem olmak üzere, geçiş ve ziyaret ritüelleridir. Bu eksende “Gaziantep Alevi Kültür ve İmam Musa Kazım Ocağı” başlığı altında yapılan çalışma, genelde Gaziantep’te bulunan Alevi ocakları özelde ise İmam Musa Kazım Ocağı’nın cem ritüelleri, geçiş ritüelleri ve ziyaret ritüelleri üzerine şekillenmiştir. Yazılı eserler ve sahadan elde edilen sözlü veriler ise çalışmanın temel malzemesini oluşturmaktadır.
Sayfa: /